سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با علائم سرطانی در بانوان آشنا شوید

http://s7.picofile.com/file/8391829226/Pink_Breast_Cancer_Ribbon.jpg

سرطان کابوسی که شاید برای بعضی ها هیچ وقت محقق نشود ولی باید اطلاعاتی داشت که اگر به ناچار بدان گرفتار شدیم بتوانیم به موقع علائم آنرا تشخیص داده و درمان متناسب را انتخاب و ارائه دهیم . این علائم گاهی اوقات بایک توجه ساده و گاهی با آزمایشات علمی تشخیص داده می شود.

بدن خانم ها دائما در حال تغییر است ولی با این وجود ممکن است برخی تغییراتی که نرمال به نظر می رسند هم از علائم سرطان باشند.نکته ی کلیدی این است که باید به بدنتان توجه کنید تا متوجه تغییرات آن شوید .علائم جدید نشان می دهند که چیزی در بدنتان تغییر کرده است و باید متوجه علت آن شوید.
  
حال این سوال پیش می آید که باید به چه علائمی توجه کرد؟تغییرات در سینه:خیلی از توده های سینه سرطان نیستند ولی پزشک باید دائما آنها را چک کند .در ضمن اگر علائم زیر را هم دارید حتما با پزشکتان در میان بگذارید:
1-گودی یا چروک شدن پوست
2-تورفتن نوک سینه ها
3-خالی شدن نوک سینه
4-قرمزی یا زخم شدن نوک سینه یا پوست سینه
برای اینکه علت علائمتان را متوجه شوید پزشک علائم فیزیکی شما را به دقت بررسی می کند و سوالاتی در مورد تاریخچه ی پزشکی تان از شما می پرسد .ممکن است آزمایش هایی مثل ماموگرافی یا نمونه برداری هم انجام دهید .

2-ورم کردن:

یکی از پزشکان می گوید:ورم کردن در خانم ها در اغلب اوقات طبیعی است و باید یک الی دو هفته صبر کرد تا دید ورم برطرف می شود یا خیر.
اگر علائمتان به مرور زمان برطرف نشد یا با کاهش وزن یا خونریزی همراه بود به پزشک مراجعه کنید .ورم کردن دائم بدن ممکن است ناشی از سرطان تخمدان باشد .باید آزمایش لگن و آزمایش خون و سونوگرافی انجام دهید تا علت مشکل شما شناسایی شود.

3-خونریزی بین عادت ماهیانه:

اگر بین عادات ماهیانه تان هم لکه بینی دارید به پزشک مراجعه کنید.خونریزی ای که طبیعی و در دوران قاعدگی نباشد ممکن است دلایل زیادی داشته باشد .پزشک باید مطمئن شود که علت لکه بینی سرطان آندومتر رحم(سرطان لایه ی رحم)نباشد.
خونریزی بعد از یائسگی هرگز نرمال نیست و علت آن فورا باید مشخص شود.

4-تغییرات پوستی:

تغییرات اندازه و شکل و رنگ یک خال پوستی یا دیگر لکه های پوستی ممکن است یکی از علائم شایع سرطان پوست باشد . برای انجام یک آزمایش کامل یا نمونه برداری باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

5-وجود خون در مدفوع یا ادرار:

اگر از ناحیه ای از بدنتان خونریزی دارید که طبیعی نیست و مخصوصا اگر بیش از یکی دو روز طول کشید به پزشک مراجعه کنید.
وجود خون در مدفوع اغلب به دلیل بواسیر است اما گاهی علت آن ممکن است سرطان روده ی بزرگ باشد .وجود خون در ادرار هم معمولا از اولین علائم سرطان مثانه یا کلیه است.

6-تغییرات غدد لنفاوی:

غدد لنفاوی غدد لوبیا شکل و کوچکی هستند که در سرتاسر بدن پخش شده اند . تغییرات آنها اغلب به دلیل عفونت است ولی بعضی سرطان ها مثل سرطان خون و سرطان غدد لنفاوی هم ممکن است باعث ورم غدد لنفاوی شوند.اگر جایی از بدنتان ورم کرد و این ورم یک ماه یا بیشتر طول کشید و خوب نشد و یا متوجه وجود غده ای شدید با پزشکتان مشورت کنید.

7-مشکل در بلعیدن غذا:

مشکل در بلع غذا اگر فقط گهگداری باشد نگران کننده نیست ولی اگر اغلب اتفاق بیفتد و با استفراغ یا کاهش وزن همراه باشد پزشک باید شما را برای سرطان گلو یا شکم مورد معاینه قرار بدهد.پزشک با انجام معایناتی روی گلو و تست باریوم علائم شما را بررسی می کند.در طول تست باریوم یک مایع مخصوص باید بنوشید تا گلویتان کامل دیده شود.

8-کاهش وزن بی دلیل:

خانم ها اغلب آرزو دارند وزنشان کاهش یابد.ولی کم کردن 10 پوند یا بیشتر از این بدون تغییر رژیم غذایی یا بدون ورزش کردن ممکن است نشانه ی مشکلی باشد.اغلب کاهش وزن های ناخواسته نشانه ی سرطان نیستند و در اثر ترس یا مشکلات تیروئید به وجود می آیند.ولی ممکن است علامت سرطان پانکراس یا شم یا ریه باشد.پزشک ممکن است آزمایش هایی مثل آزمایش خون و عکس برداری را برای تشخیص مشکل شما تجویز کند.

9 -سوزش معده:

پرخوری-مصرف الکل-استرس یا همه ی این موارد ممکن است موجب سوزش معده شوند . بنابراین باید رژیم غذایی تان را تغییر دهید و کنترل کنید که علائمتان برطرف شده اند یا نه.اگر علائمتان برطرف نشدند باید با پزشک مشورت کنید.سوزش معده ای که برطرف نشود و یا بدتر شود ممکن است نشانه ی سرطان شکم –گلو یا تخمدان باشد.

10-تغییراتی در دهان:

اگر سیگار می کشید حواستان به لکه های سفید یا قرمز روشن در دهانتان یا روی لب ها باشد .هر دوی این ها ممکن است نشانه ی سرطان دهان باشد .از پزشک یا دندانپزشک برای درمان کمک بگیرید.

11- تب:

تبی که خوب نشود و علتی نداشته باشد ممکن است از علائم لوکمیا یا دیگر سرطان های خون باشد .پزشک باید تاریخچه ی پزشکی بیمار

را کامل بداند و آزمایش های فیزیکی برای چک کردن دلیل مشکل تجویز کند.12 – خستگی:

خیلی از خانم ها به دلیل کار بیش از حد خسته هستند ولی خستگی بیش از حد که برطرف نشود طبیعی نیست.اگر خستگی تان برطرف نشد یا علائم دیگری مثل خون در مدفوع هم داشتید با پزشک مشورت کنید .پزشکتان در مورد تاریخچه ی پزشکی از شما می خواهد بداند و آزمایش خون انجام می دهید.

13 – سرفه:

خیلی از سرفه ها در عرض 4-3 هفته خوب می شوند.ولی اگر سرفه تان بیش از این مدت طول کشید و مخصوصا اگر سیگار می کشید یا تنگی نفس دارید این مشکل را جدی بگیرید.اگر هنگام سرفه خون بالا می آورید بع پزشک مراجعه کنید.سرفه شایع ترین علامت سرطان ریه است.

14 – درد:

سرطان معمولا باعث درد نمی شود.ولی دردی که خوب نشود ممکن است نشانه ی سرطان استخوان –مغز یا دیگر سرطان ها باشد.نظر پزشکتان را در مورد هر درد بدون علتی که بیش از یک ماه طول کشید بپرسید.

15 – دل درد و افسردگی:

با اینکه این مورد خیلی شایع نیست ولی دل درد به همراه افسردگی ممکن است نشانه ی سرطان پانکراس باشد .نگرانی فقط در صورتی وجود دارد که در خانواده تان سابقه ی سرطان پانکراس وجود داشته باشد و در این صورت باید سریعا آزمایش انجام دهید.